Vozači u BiH mogli bi ubuduće sve procedure u vezi sa produženjem registracije vozila završavati u stanicama tehničkog pregleda, što bi značajno pojednostavilo i ubrzalo taj proces, koji sada nerijetko traje i po nekoliko dana, zbog ogromnih gužvi u kancelarijama CIPS-a.
Naime, Ministarstvo komunikacija i transporta BiH pripremilo je prednacrt izmjena i dopuna Zakona o bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH koji, između ostalog, predviđa da se produženje važenja registracije motornih i priključnih vozila obavlja na stanicama za tehnički pregled vozila. U resornom ministarstvu pojašnjavaju da se navedena promjena odnosi na ona vozila kod kojih nema drugih promjena, izuzev produženja važnosti registracije, dok bi za vozila kod kojih su nastupile promjene postupak registracije radili organi nadležni za unutrašnje poslove.
- Izmjene imaju potencijal da značajno ubrzaju i pojednostave proces produženja važenja registracije motornih i priključnih vozila, što će značajno doprinijeti efikasnosti, kao i smanjenju administrativnih opterećenja za građane - rekli su u ministarstvu.
Navode da je pomenuti dokument još u fazi izrade te da je u postupku sprovođenja procedure podložan promjenama.
- U skladu sa pravilima za izradu propisa u institucijama BiH u toku su međuinstitucionalne i javne konsultacije sa zainteresovanima. Cilj predloženih izmjena i dopuna je unapređenje stanja bezbjednosti svih učesnika u saobraćaju, ali i postizanje generalne prevencije, potreba prevazilaženja uočenih nedostataka u njegovoj implementaciji te potreba preciznijeg definisanja određenih važećih zakonskih odredaba - dodali su u Ministarstvu komunikacija i transporta BiH.
Portparol Privredne komore RS, u sklopu koje djeluje Asocijacija tehničkih pregleda RS Dejan Rauš kaže za “Glas” da bi promjena načina registracije vozila bila i te kako značajna i za vozače i za stanice.
- Građani će u velikom broju stanica tehničkog pregleda moći obaviti produženje registracije vozila, što će uticati na smanjenje gužvi. Sa druge strane stanice će dobiti veća ovlašćenja i bolju poziciju u sistemu bezbjednosti saobraćaja, a imaće i veću mogućnost za profit - naglasio je Rauš i dodao da je Privredna komora RS dugi niz godina tražila da ovo pitanje bude izmijenjeno u zakonu uz jasno definisana prava i obaveze svih učesnika da ne bi došlo do malverzacija.
Direktor Centra za motorna vozila u Banjaluci Drago Talijan navodi za “Glas” da je to uobičajena procedura svuda u svijetu.
- Čak i u bivšoj Jugoslaviji Centar za vozila Hrvatske još sedamdesetih godina prošloga vijeka radio je produženje registracije sa stanicama tehničkih pregleda. Konačno to stiže i kod nas. Eliminisaće gužve u CIPS-u, a tehničkim pregledima omogućiti da zakruže uslugu - kazao je Talijan.
Vlasnik stanice “AC Granolić” iz Banjaluke Petko Granolić ističe za “Glas” da radnici tehničkog pregleda završavaju sav posao, izuzev zvanične ovjere koju rade državni organi.
- Ako možemo uraditi sve, možemo i tu ovjeru, na koju klijenti znaju čekati i po pet dana, a ljeti i duže. Za građane bi bilo veliko rasterećenje da sve bude završeno na jednom mjestu. S tim da se detaljno vodi dosije uplata, koje bi trebalo da budu arhivirane na minimum pet godina. Trebalo bi pojednostaviti i samu proceduru uplata, jer recimo sada kada je prva registracija u pitanju ima 11 uplatnica. Treba te podatke unijeti, oduzima vrijeme - kazao je Granolić.
Vozači
Predložene izmjene naročito su obradovale profesionalne vozače.
- Od samog osnivanja udruženja, odnosno od 2010. godine pa do danas bezbroj puta smo na tome insistirali. Ako sve procedure budemo završavali na tehničkom pregledu, kao što je slučaj u EU, to bi bio ogroman korak naprijed i veliko olakšanje za prevozničke kompanije. Dobro bi bilo i da produžetak registracije, kao u EU, vrijedi dvije godine, a da se tehnički pregled radi jednom godišnje - rekao je predsjednik Udruženja za unutrašnji i međunarodni transport Srpske Nikola Grbić.